Drugie wydanie gazety Konfrontacji i zapowiedzi 19 edycji
Na konferencji, która odbyła się na początku czerwca, kuratorzy festiwalu i Dyrektor Artystyczny zaprezentowali część programu i artystów kolejnej edycji Konfrontacji Teatralnych.
Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z przedstawionymi zapowiedziami, jest na to sposób. Wszyscy zainteresowani tym, co będzie można zobaczyć w październiku, mogą znaleźć je w drugim wydaniu naszej gazety. Jest ona dostępna nie tylko w Centrum Kultury w Lublinie. Można ją znaleźć także w wielu instytucjach kulturalnychi miejscach związanych z kulturą i teatrem w całej Polsce.
Lista punktów, w których jest dostępna znajduje się poniżej. Zachęcamy także do lektur zapowiedzi, która ukazała się w Dzienniku Wschodnim po konferencji.
———————————————————————-
Konfrontacje Teatralne 2014: Odrzucić system, odzyskać tożsamość
Dziennik Wschodni
Dodano: 4 czerwca 2014 Autor: Agnieszka Mazuś
Obok spektakli, spotkania poświęcone książkom. A na scenie pojawią się teatry alternatywne poruszające aktualne, często kontrowersyjne tematy. Wiemy już, co zobaczymy jesienią podczas XIX Konfrontacji Teatralnych.
– Ta edycja nawiązuje do rodowodu naszego festiwalu; teatru alternatywnego, który podejmuje aktualne tematy, teatru o funkcji zmieniania świata – mówi Janusz Opryński, dyrektor Konfrontacji Teatralnych. – Większość współczesnych teatrów nie rozumie swojej funkcji. Budynki zamknięte do godz. 19 to skandal. Dzisiejszy teatr musi przypominać dom kultury.
W taki właśnie dom kultury, serwujący przegląd najciekawszych kolektywów artystycznych z całego świata, zamieni się w październiku Centrum Kultury w Lublinie.
Na wczorajszej konferencji prasowej kuratorzy festiwalu zdradzili czego możemy się spodziewać. Po pierwsze – żadnych teatrów repertuarowych (wyjątek to doceniona szeregiem nagród “Caryca Katarzyna” Teatru im. S. Żeromskiego z Kielc). Po drugie – przegląd sztuki performatywnej z Rumunii. Po trzecie – głęboka analiza tematu tożsamości; w kontekście społecznym, politycznym, kulturowym.
Berliński kolektyw She She Pop przyjedzie do Lublina z “Testamentem”. Pomysł jest prosty – cztery performerki zapraszają na scenę swoich ojców i nawiązując do “Króla Leara” Shakespeare’a opowiadają o swoich relacjach rodzinnych. – Ten spektakl zebrał wszelkie możliwe nagrody na całym świecie – mówi Marta Keil.
Jesienią w Lublinie po raz pierwszy w Polce pojawi się brytyjsko-niemiecki Gob Squad z “Gob Squad’s Kitchen”. To polska premiera sztuki nawiązującej do “Factory 2” Krystiana Lupy (na festiwalu będzie można zobaczyć nagranie tego spektaklu). Artyści rozprawiają się z mitem Andiego Warhola, w swoją grę wciągając publiczność. – Kupując bilet, człowiek nie może być pewny czy pozostanie widzem, czy też stanie się głównym bohaterem na scenie – mówi Grzegorz Reske.
– Te dwie grupy w swoim czasie zrewolucjonizowały myślenie o teatrze. A zarazem wróciły do opowiadania na scenie historii – dodaje Marta Keil.
Kolejny spektakl, którego nie wolno przegapić to “Zero Cost House” The Pig Iron Company. – O tym, co mogłoby się stać w Japonii gdyby katastrofa w Fukushimie poszła dalej. O próbie odrzucenia systemów ekonomicznych i politycznych – opowiada Keil.
Katastrofie w Japonii będzie też poświęcone spotkanie z Piotr Bernardynem, dziennikarzem Tygodnika Powszechnego, autorem książki”Słońce jeszcze nie wzeszło”. Zresztą to nie jedyne spotkanie z literaturą na Konfrontacjach.
Spektaklowi belgijskiej grupy Berlin “Jerusalem” towarzyszyć będzie wydarzenie poświęcone książkom palestyńskiego pisarza Raja Shehadeh. A jednym z ważniejszym punktów programu tegorocznych konfrontacji jest promocja książki Dragana Klaica, jednego z ekspertów wspierających Lublin w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.
Drugi, równie ważny nurt festiwalu, poświęcony będzie sztukom performatywnym z Rumunii.
Zobaczymy Romanian Dance History, czyli artystów permormerów, którzy na ostatnim Biennale w Wenecji przez 24 godziny starali się ożywić przestrzeń rumuńskiego pawilonu.
Będą też oryginalne instalacje choreograficzne (trzy tancerki zamknięte w budce telefonicznej czyli “Quartet for a microphone”) i mocne spektakle o zderzeniu jednostki z reżimem (“Typografie Majuscula”).
W Lublinie pojawi się też rumuński artysta Dan Perjovschi.
– Przejedzie tydzień przed festiwalem – zdradza Reske. – Na bazie tego co obserwuje wokół, w telewizji, czy gazetach, zostawia swój komentarz. Najczęściej na ścianie lub oknie.
To tylko najważniejsze wydarzenia największego lubelskiego festiwalu teatralnego. Pełny program Konfrontacji będzie znany w sierpniu. Wtedy ukaże się katalog. – Znajdą się w nim nie tylko opisy spektakli, ale przede wszystkim zbiór tekstów, który pozwoli lepiej przygotować się do tego, co czeka nas w październiku – dodaje Reske.
O gazetę pytajcie w następujących miejscach:
Teatr Łaźnia Nowa, Kraków
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie
Uniwersytet Jagielloński Instytut Polonistyki – Wiedza o teatrze, Kraków
Instytut Kulturoznawstwa UAM, Poznań
OD NOWA Toruń
PWST Wrocław
Instytut Teatralny Warszawa
Bar Studio, Pałac Kultury i Nauki Warszawa
Akademia Teatralna, Warszawa
Art Station Fundation Poznań
Chełmski Dom Kultury
Zamojski Dom Kultury
Dom Chemika Puławy
CK Zamek, Poznań
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław
Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa
Akademia Praktyk Teatralnych Gardzienice
Gdański Archipelag Kultury
Nadbałtyckie Centrum Kultury
FUNDACJA THEATRUM GEDANENSE, Gdańsk
Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru