19 edycja

Drugie wydanie gazety Konfrontacji i zapowiedzi 19 edycji

Na konferencji, która odbyła się na początku czerwca, kuratorzy festiwalu i Dyrektor Artystyczny zaprezentowali część programu i artystów kolejnej edycji Konfrontacji Teatralnych.

Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z przedstawionymi zapowiedziami, jest na to sposób. Wszyscy zainteresowani tym, co będzie można zobaczyć w październiku, mogą znaleźć je w drugim wydaniu naszej gazety. Jest ona dostępna nie tylko w  Centrum Kultury w Lublinie. Można ją znaleźć także w wielu instytucjach kulturalnychi miejscach związanych z kulturą i teatrem w całej Polsce.

Lista punktów, w których jest dostępna znajduje się poniżej. Zachęcamy także do lektur zapowiedzi, która ukazała się w Dzienniku Wschodnim po konferencji.

———————————————————————-

Konfrontacje Teatralne 2014: Odrzucić system, odzyskać tożsamość

Dziennik Wschodni

Dodano: 4 czerwca 2014  Autor: Agnieszka Mazuś

Obok spektakli, spotkania poświęcone książkom. A na scenie pojawią się teatry alternatywne poruszające aktualne, często kontrowersyjne tematy. Wiemy już, co zobaczymy jesienią podczas XIX Konfrontacji Teatralnych.

– Ta edycja nawiązuje do rodowodu naszego festiwalu; teatru alternatywnego, który podejmuje aktualne tematy, teatru o funkcji zmieniania świata – mówi Janusz Opryński, dyrektor Konfrontacji Teatralnych. – Większość współczesnych teatrów nie rozumie swojej funkcji. Budynki zamknięte do godz. 19 to skandal. Dzisiejszy teatr musi przypominać dom kultury.

W taki właśnie dom kultury, serwujący przegląd najciekawszych kolektywów artystycznych z całego świata, zamieni się w październiku Centrum Kultury w Lublinie.

Na wczorajszej konferencji prasowej kuratorzy festiwalu zdradzili czego możemy się spodziewać. Po pierwsze – żadnych teatrów repertuarowych (wyjątek to doceniona szeregiem nagród “Caryca Katarzyna” Teatru im. S. Żeromskiego z Kielc). Po drugie – przegląd sztuki performatywnej z Rumunii. Po trzecie – głęboka analiza tematu tożsamości; w kontekście społecznym, politycznym, kulturowym.

Berliński kolektyw She She Pop przyjedzie do Lublina z “Testamentem”. Pomysł jest prosty – cztery performerki zapraszają na scenę swoich ojców i nawiązując do “Króla Leara” Shakespeare’a opowiadają o swoich relacjach rodzinnych. – Ten spektakl zebrał wszelkie możliwe nagrody na całym świecie – mówi Marta Keil.

Jesienią w Lublinie po raz pierwszy w Polce pojawi się brytyjsko-niemiecki Gob Squad z “Gob Squad’s Kitchen”. To polska premiera sztuki nawiązującej do “Factory 2” Krystiana Lupy (na festiwalu będzie można zobaczyć nagranie tego spektaklu). Artyści rozprawiają się z mitem Andiego Warhola, w swoją grę wciągając publiczność. – Kupując bilet, człowiek nie może być pewny czy pozostanie widzem, czy też stanie się głównym bohaterem na scenie – mówi Grzegorz Reske.

– Te dwie grupy w swoim czasie zrewolucjonizowały myślenie o teatrze. A zarazem wróciły do opowiadania na scenie historii – dodaje Marta Keil.

Kolejny spektakl, którego nie wolno przegapić to “Zero Cost House” The Pig Iron Company. – O tym, co mogłoby się stać w Japonii gdyby katastrofa w Fukushimie poszła dalej. O próbie odrzucenia systemów ekonomicznych i politycznych – opowiada Keil.

Katastrofie w Japonii będzie też poświęcone spotkanie z Piotr Bernardynem, dziennikarzem Tygodnika Powszechnego, autorem książki”Słońce jeszcze nie wzeszło”. Zresztą to nie jedyne spotkanie z literaturą na Konfrontacjach.

Spektaklowi belgijskiej grupy Berlin “Jerusalem” towarzyszyć będzie wydarzenie poświęcone książkom palestyńskiego pisarza Raja Shehadeh. A jednym z ważniejszym punktów programu tegorocznych konfrontacji jest promocja książki Dragana Klaica, jednego z ekspertów wspierających Lublin w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.
Drugi, równie ważny nurt festiwalu, poświęcony będzie sztukom performatywnym z Rumunii.

Zobaczymy Romanian Dance History, czyli artystów permormerów, którzy na ostatnim Biennale w Wenecji przez 24 godziny starali się ożywić przestrzeń rumuńskiego pawilonu.

Będą też oryginalne instalacje choreograficzne (trzy tancerki zamknięte w budce telefonicznej czyli “Quartet for a microphone”) i mocne spektakle o zderzeniu jednostki z reżimem (“Typografie Majuscula”).
W Lublinie pojawi się też rumuński artysta Dan Perjovschi.

– Przejedzie tydzień przed festiwalem – zdradza Reske. – Na bazie tego co obserwuje wokół, w telewizji, czy gazetach, zostawia swój komentarz. Najczęściej na ścianie lub oknie.

To tylko najważniejsze wydarzenia największego lubelskiego festiwalu teatralnego. Pełny program Konfrontacji będzie znany w sierpniu. Wtedy ukaże się katalog. – Znajdą się w nim nie tylko opisy spektakli, ale przede wszystkim zbiór tekstów, który pozwoli lepiej przygotować się do tego, co czeka nas w październiku – dodaje Reske.

IMG_5656 IMG_5641 IMG_5647

O gazetę pytajcie w następujących miejscach:

Teatr Łaźnia Nowa, Kraków

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie

Uniwersytet Jagielloński Instytut Polonistyki – Wiedza o teatrze,  Kraków

Instytut Kulturoznawstwa UAM, Poznań

OD NOWA Toruń

PWST Wrocław

Instytut Teatralny Warszawa

Bar Studio, Pałac Kultury i Nauki Warszawa

Akademia Teatralna,  Warszawa

Art Station Fundation  Poznań

Chełmski Dom Kultury

Zamojski Dom Kultury

Dom Chemika Puławy

CK Zamek,  Poznań

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław

Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa

Akademia Praktyk Teatralnych Gardzienice

Gdański Archipelag Kultury

Nadbałtyckie Centrum Kultury

FUNDACJA THEATRUM GEDANENSE, Gdańsk

Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru