19 edycja

Dwie propozycje w czerwcowym Kinie Konfrontacji

W czerwcowej edycji Kina Konfrontacji zaprezentujemy dwa filmy, a tematem przewodnim będzie siła kobiet. Taki tytuł nosi zresztą pierwsza z naszych propozycji dla widzów.

Film “Siła kobiet”, autorstwa słynnego na całym świecie artysty street-art ukrywającego się pod pseudonimem JR, opowiada o sile kobiet mieszkających w najbiedniejszych zakątkach świata. Film zabiera widza do kryzysowych miejsc, biednych dzielnic Kambodży i Indii, których mieszkańcy padają ofiarą przemocy, dyskryminacji i biedy. Skupiając się na kobietach, reżyser snuje opowieść o ich wewnętrznej sile, pozwalającej przetrwać i walczyć o swoje.

Pod tym linkiem można obejrzeć zapowiedź filmu.

Piotr Czerkawski tak pisał o filmie w Dzienniku Gazeta Prawna:

reżyser (…) próbuje przybliżyć widzom sytuację mieszkanek najbiedniejszych rejonów globu, nie ma w sobie instynktu prowokatora. (…) Największą wartością filmu JR pozostaje uważne wsłuchanie się w głosy bohaterek i umożliwienie im wyartykułowania własnych żalów, marzeń i nadziei.

(..) W „Sile kobiet” obrazom slumsów towarzyszy teledyskowy montaż, a kolejne fragmenty opowieści pozostają zilustrowane przebojową muzyką Massive Attack. Strategia reżysera ma jednak na celu coś więcej niż puste efekciarstwo. W świadomie przestylizowanej scenerii gorzkie opowieści bohaterek wydają się podwójnie wstrząsające.

Wyznania kobiet nie mają w sobie nic z histerycznego lamentu. Stanowią raczej rzeczowe sprawozdanie z ich niełatwej codzienności. Mimo piętrzących się przeszkód bohaterki JR ani myślą jednak się poddawać. Każda z nich walczy o zmianę nieprzyjaznego losu w imię własnej godności lub dla dobra swoich dzieci. W kontekście podejmowanej przez bohaterki aktywności tym dotkliwsze wydają się stawiane przed nimi bariery. Wiele kobiet solidarnie powtarza przed kamerą, że odpowiedzialność za ich położenie ponoszą powielane przez media stereotypy i zazdrośnie strzeżone przez społeczeństwo reguły systemu klasowego.

Siła filmu JR polega na wydobyciu bohaterek z tłumu i ostentacyjnym dowartościowaniu ich nieefektownego wysiłku. Podobne pobudki stały się podstawą kluczowego dla wizji reżysera happeningu. JR najpierw fotografował wybrane kobiety, a później spontanicznie umieszczał ich wizerunki w najbardziej istotnych punktach miejskiej przestrzeni. Szczególnie sugestywne wrażenie robią w tych okolicznościach zdjęcia przedstawiające wpatrzone w nas oczy bohaterek. Trudno o kogokolwiek, kto będzie w stanie przejść obok tych spojrzeń obojętnie”.

SIŁA_KOBIET_3 SIŁA_KOBIET_2 SIŁA_KOBIET_1

 

Drugi obraz jaki zostanie zaprezentowany to legendarne “Przesłuchanie” w reżyserii Ryszarda Bugajskiego z wybitnymi rolami Krystyny Jandy i Adama Ferencego.

Tonia zostaje upita w restauracji, a następnie przewieziona do więzienia. SB żąda od niej zeznań obciążających kolegę z zespołu. Zaczyna się długotrwałe, upokarzające kobietę przesłuchanie. Film legenda, określony przez władze jako najbardziej antykomunistyczny film w historii PRL. Za rolę w tym filmie Krystyna Janda zdobyła w 1990r. nagrodę na najlepszej aktorki na festiwalu w Cannes. Obraz był nominowany do Złotej Palmy.

O filmie na portalu culture.pl można przeczytać:

Losy „Przesłuchania” i samego reżysera są przykładem niespotykanego wpływu polityki na sztukę. Film przez lata nie miał szans na dystrybucję w kinach i na telewizyjną emisję, co nie znaczy, że nie dotarł do publiczności. „Przesłuchanie” przegrane na kasety i wydane w 1982r. przez podziemną oficynę NOWA w wersji książkowej, dotarło do dużej liczby odbiorców. W ten sposób udziałem tego, skazanego przez decydentów na niebyt, dzieła stało się nie mające precedensu powodzenie.
(…)
„Przesłuchanie” nie jest jednak jedynie filmem o opresji stalinowskiego więzienia w Polsce lat 50. Jest filmem o budowaniu człowieczeństwa i w tej kwestii może być odczytywane na sposób uniwersalny.

Trafnym zamysłem reżysera było uczynienie główną postacią nie bohaterskiego AK-owca, ale niezbyt mądrą dziewczynę, osobę o dość wątpliwych zasadach moralnych. Tonia z „Przesłuchania” to – jak to określił Jan Olszewski – „antybohaterka w sytuacji zmuszającej do bohaterstwa”. („Film” 7/1990)

Naiwność paradoksalnie uratowała jej człowieczeństwo” – mówił o stworzonej przez siebie postaci Ryszard Bugajski. – „Ta prosta dziewczyna od pewnego momentu zaczyna się zastanawiać, kim jest naprawdę. I od tego momentu zaczyna rozumieć, o co walczy – już nie o życie, ale o godność.” („Ekran” 3/1990)

Drugim szczęśliwym posunięciem reżysera był wizerunek przesłuchującego ją ubeka. Człowieka tego narysował Bugajski jako narzędzie niegodziwego systemu, ale postawił swego bohatera w sytuacji, w której próbuje on, wbrew wszelkim okolicznościom, być człowiekiem. Krystyna Janda i Adam Ferency stworzyli w tym filmie dwie psychologicznie skomplikowane, a przecież mimo to wiarygodne, postacie”.

PRZESŁUCHANIE1 PRZESŁUCHANIE2 PRZESŁUCHANIE3

2.06 / poniedziałek / godz. 20.00

Siła kobiet
reżyseria: JR
dokument / Francja / 2010
czas trwania: 80 minut
film w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami

3.06 / wtorek / godz. 20.00
Przesłuchanie
reżyseria: Ryszard Bugajski; występują: Krystyna Janda, Adam Ferency, Janusz Gajos
dramat / polska / 1989
czas trwania: 111 minut
film w oryginalnej wersji językowej

Bilety na Kino Konfrontacji w cenie 2 pln dostępne są w Kasie Centrum Kultury w Lublinie.

Kasa czynna: pon.-pt. godz. 10.00-19.00 oraz na godzinę przed seansami.
tel.: 81 466 61 40
e-mail: kasa@ck.lublin.pl